Tandartspraktijk de Tandarts

Gingivitis en Parodontitis

Gingivitis

Ontstoken tandvlees langs de randen van de tanden en kiezen wordt gingivitis genoemd. Bij gingivitis kan het tandvlees rood, slap en gezwollen zijn.  Het tandvlees kan gevoelig zijn tijdens poetsen. Ook kan het tandvlees gaan bloeden tijdens het poetsen, eten of door het aan te raken.

De ontsteking van de rand van het tandvlees wordt veroorzaakt door bacteriën. Wist u dat er meer dan 100 verschillende soorten bacteriën in onze mond huisvesten? Wanneer de tandplak niet goed en vroegtijdig wordt verwijderd dan loopt u het risico om gingivitis te krijgen. Naast behandeling is ook een goede instructie van groot belang. U kunt hiervoor terecht bij de mondhygiënist of bij onze gediplomeerde preventie-assistentes.

Parodontitis

De kleur van gezond tandvlees is lichtroze en het is strak getrokken rondom de tanden en kiezen. Tussen de tand en het tandvlees zit ook een kleine ruimte. Dit wordt een pocket genoemd.

Als ontstoken tandvlees niet behandeld wordt dan zal deze ontsteking zich uitbreiden naar onder het tandvlees. Dit is mogelijk omdat ontstoken tandvlees iets los komt te staan van de tanden en kiezen en de ruimte tussen tand en tandvlees dieper wordt. De ontsteking in de tandvleesrand kan zich uitbreiden in de richting van het kaakbot. Daardoor laat het tandvlees nog verder los. Door de ontsteking beschadigen de vezels en wordt het kaakbot afgebroken. Het gevolg hiervan is dat er nog diepere pockets ontstaan.

In die diepe pockets verkalkt tandplak gedeeltelijk tot tandsteen. Naast een uitgebreide behandeling is ook hier een goede instructie van groot belang. In beide gevallen van een tandvlees ontsteking (Gingivitis of Parodontitis) is een goede, constante zelfzorg van uw mond van essentieel belang. Samen zorgen we ervoor dat u mond weer gezond wordt!