Tandartspraktijk de Tandarts

Airflow / GBT

Wij zijn erg blij dat wij in onze praktijk werken met de Airflow Profylaxis Master van EMS. Het is een apparaat waarmee op een aangename manier de aanslag, plaque en tandsteen van de tanden en kiezen verwijderd kan worden.

Wat is de Airflow precies?

De Airflow is een apparaat waarmee die de tandplaque/biofilm verwijderd met behulp van warm water, lucht en een poeder. Dit wordt op de tanden en kiezen gesprayd waardoor de tanden op een aangename manier gereinigd worden. Ook aanslag van koffie, thee, roken, rode wijn kan hiermee eenvoudig verwijderd worden.

Wat is GBT?

GBT staat voor Guided Biofilm Therapie Hierbij wordt eerst gekeken waar de plaque zit, ook wel biofilm geheten. Dit doen we door middel van een kleurstof. Hierbij kan zowel de patiënt als de behandelaar goed zien waar de biofilm/plaque voldoende verwijderd is. Daarna krijgt u uitleg hoe u uw mond zo gezond mogelijk kunt houden. Daarna volgt de reiniging met de Airflow een behandeling waarbij door een combinatie van warm water, lucht en poeder de plaque weg gesprayd wordt van het tandoppervlak.

De tandplaque verwijderen

De plaque is te verwijderen door middel van de Airflow, het apparaat dat reinigt dmv warm water, lucht en poeder. Dit wordt op de tanden en kiezen gesprayd en hierdoor wordt de plaque, jong tandsteen en eventuele aanslag van koffie, thee, roken, of rode wijn verwijderd.

Het tandsteen verwijderen

Als plaque langere tijd op de tanden aanwezig blijft verhard de plaque, dit is tandsteen. Na gebruik van de Airflow is het tandsteen goed zichtbaar en gebruiken we handinstrumentarium of de ultrasoon om het tandsteen te verwijderen. Ultrasone tandsteen verwijdering gaat dmv trillingen en een “no pain” technologie. Dit houdt in dat het apparaat een intelligente feedback krijgt. Als er geen tandsteen aanwezig is, geeft het apparaat ook minder trillingen. Dit zorgt voor een optimaal comfort voor de patiënt

Deze manier van gebitsreiniging kan bij allerlei cliënten ingezet worden: mensen met ontstoken/bloedend tandvlees, beugels, implantaten, kroon en brugwerk, parodontitis en bij kinderen. Op onderstaande filmpjes is te zien hoe de airflow werkt.

Belang van preventie met Airflow: voorkomen is beter dan genezen

Tandplaque en tandsteen op de tanden is de voornaamste oorzaak van gaatjes/cariës, bloedend tandvlees en Parodontitis (ontsteking van het steunweefsel van de tanden en kiezen). Parodontitis kan de kans op systemische ziekten zoals hart- en vaatziekten, ademhalingsstoornissen, artritis, of diabetes veroorzaken. Regelmatige mondhygiëne, in combinatie met professionele behandelingen houdt dit onder controle, wat zorgt voor een betere mond- en systemische gezondheid.

Zie onderstaande video’s voor meer uitleg:

Wat zijn de voordelen van de Airflow?

• Betere reiniging: met name tussen de tanden en kiezen waardoor eventuele onregelmatigheden beter zichtbaar worden en er vroegtijdig ingegrepen kan worden
  • Gebruik van warm water tijdens de gebitsreiniging (zorgt voor minder gevoeligheid)
  • Bijna pijnloos: Gebruik van “plus poeder”, deze poeder is zo zacht dat het ook gebruikt kan worden op zachte weefsels
  • Minimaal invasieve behandelmethode : Dit houdt in dat het minder schade oplevert aan de tanden en kiezen dan de reguliere behandelmethode.

Wilt u deze behandeling ervaren? Bel of mail ons en u kunt terecht bij Ellen (mondhygiënist) of  Sophie of Lisa (preventie-assistentes)!